Naar Darp

1 juli 2016 - Havelte, Nederland

Vandaag de 1e wandeling gemaakt, onze benen zijn het wandelen ontwend door alle dingen die er in de agenda stonden. We liepen naar het dorpje Darp. In Darp hadden de duitsers een startbaan gepland en daar zijn ze redelijk in geslaagd. Er kwamen vliegtuigen, er kwamen barakken, de inwoners van Darp werden gedwongen mee te werken, alle huizen werden afgebroken. Darp is later elders weer herbouwd.

Het dorpje is stil blijven staaan in de tijd. De mevrouw in het café vertelde dat zij niet van de nieuwigheden zijn. Gewoon een kan koffie zetten inplaats van dat moderne. Pinnen doen we niet aan, te duur. Kan hier niet uit.
We hadden het over de oorlog. Zij wees een rijtje huizen aan die opgebouwd waren na de oorlog met stenen van de huizen uit Rotterdam!!!!!! Nou zeg, dat is biezonder! Ik maakte er een foto van.

1. Thijs:
    5 juli 2016
    Ja Corien, van het puin uit Rotterdam zijn na de oorlog vele wegen aangelegd
    en van de goede bruikbare stenen werden weer huizen gebouwd .
    ja dat is allemaal geschiedenis,
    geniet maar van de mooie omgeving van platte land.
    groetjes van ons
    Thijs.
  2. Corien der Nederlanden:
    6 juli 2016
    dat is jullie dus bekend?! Tja, wij zijn weer een andere generatie en het is goed dat deze feiten doorgegeven worden, ik had eigenlijk wel de neiging om even aan zo'n steen te komen, dan raak je toch betrokken bij het verleden. Ik weet van de vluchtende bevolking die langs en door Bleiswijk trok en van de rokende stad. Dus was ik best een beetje "aangedaan".