een weekje Havelte

16 juli 2016 - Havelte, Nederland

woensdag
Het waait te hard om te fietsen. Dan maar plan B, en dat is een bezoek aan het  Drents Museum in Assen voor de tentoonstelling over de Maya's. Wij zijn inmiddels al jaren weg uit Drente , vroeger kwamen we hier vaak. Ook in het museum. Maar we herkenden het bijna niet meer,  er is veel veranderd in Assen. De wegen zijn totaal anders geworden, en het Drents Museum is helemaal vernieuwd en wel 3 keer zo groot geworden.
Het was een mooie tentoonstelling, veel voorwerpen en filmpjes, een mooie museumwinkel en een grand café.

donderdag
 Een middagje met Jan en Jannie, Norg is niet ver hier vandaan, het weer is mooi dus we kunnen buiten zitten. Het is als vanouds heel gezellig, we spelen jeu de boule op een stuk van het pad, en zelfs ík vind het  heel leuk! In de avond nemen we afscheid, binnenkort hopen wij hén te visiteren.

Wat wel heel vervelend is dat de de poes ontsnapt en na 5 minuten rondrent met een dikke muis in de bek.
Vervolgens blijft zij uren weg en we maken ons bezorgd omdat ze maar niet komt als wij haar roepen.
Veel later nog komt ze aanrennen alsof ze achterna gezeten werd met een héle dikke staart. De volgende morgen hang de staart krachteloos naar beneden. De dierenarts onderzoekt haar goed, kan niets ernstig vinden maar constateert wel een trauma. Want bij aanraking van de staart geeft zij pijn aan. Hij geeft haar een injectie Metacam en ik krijg wat mee voor de komende dagen.
Het regent de hele dag, jammer. Toch lukt het ons een wandeling te maken om 5 uur. Morgen beter.

Het gaat inderdaad ietsjes beter met de staart van Kaat.

En op de zondag is het droog. En heet. We fietsen een heel eind naar Wapserveen. Helaas is nergens een gelegenheid eventjes te zitten

Op de maandag brengen we een bezoekje aan Heleen, de nicht van Leo in Kiel Windeweer.
Zij is aan de chemo want een paar maanden geleden kreeg zij te horen dat zij bloedkanker heeft. Deze week krijgt zij de laatste kuur in het ziekenhuis,  daarna 2 jaar medicijnen en hopenlijk komt het dan niet meer terug? Niemand kan het zeggen.

Woensdag kapperdag! Het is inmiddels ruim zes weken geleden dus heb ik een afspraak in een oude, gerenoveerde schaapskooi gemaakt waar de kapper zetelt.  En in de middag rijden we naar Diever waar we een tocht lopen van 11 km in de bossen die overigens behoorlijk nat en modderig zijn wat wel een moeilijkheidsgraadje erbij betekent.  En daarna gaan we snel naar de bakker. We bestellen een lekker kopje koffie met een Dievers "kontje", hmmm heerlijk!
We lopen nog even rond in Diever en terwijl Leo een kerk bezichtigt, vergaap ik mezelf in "BIJHAREMAJESTEIT", een in een slopje verstopt liggend kadowinkeltje met allerleukste dingetjes!

Vandaag donderdag. Een koude nacht met een zonnig begin! Vandaag arriveert Dick, de oudere broer van Leo met zijn caravan. Het is gezellig, we eten in  een Van Der Valkhotel, en daarna "rubberkubben" .

En vrijdag is de vuurproef voor Dick; we fietsen een poos maar hij heeft geen conditie. Naar zijn zeggen is het wel 5 jaar geleden maar daar doen wij drie af want in limburg fietste hij hele stukken met Leo. Af en toe duwt Leo hem op het laatste stuk, eant zijn conditie is hij in de laatste 2 jaren kwijt geraakt, met de verhuizing e.d. Gelukkig zit hij vol plannen en gebieten doen we allemaal!  En we pauzeren bij camping De Blauwe Haan, dat is de meest leuke camping die ik ooit gezin heb voor mensen met kleine kinderen. Er is een grote "huiskamer", een gezellig ingerichte stal met heel veel tafels, een stamtafel, biljart en enorme boekenkasten, spelletjes, een overdekte bijzondere zandbak, kortom heel veel te doen. En, de zwaluwen nestelen overal in de gebinten. Prachtig.